Dorpsraad Kerkwerve

De Dorpsraad

De dorpsraad bestaat per 23 januari 2024 uit de volgende personen:

• Ron van Kan, voorzitter a.i.
  • Sandra Hillebrand (penningmeester)
  • Yvonne Pijl (secretaris)
  • Ineke Bos
  • Adrie Kouwenberg

Op dit moment hebben we plaats voor nieuwe dorpsraadleden. Heeft u interesse, neem dan even contact op met een van onze bestuursleden!

Subsidie

Wilt u een activiteit organiseren die van waarde kan zijn voor de inwoners van Kerkwerve en heeft u hiervoor geld nodig dan kunt u misschien in aanmerking komen voor subsidie vanuit de dorpsraad. U kunt het formulier invullen en ter beoordeling insturen.

Toerisme

Het toerisme in Kerkwerve is in opkomst. U kunt er overnachten op een camping of gezellig bij de boer op de boerenboscamping. Toeristen houden van het dorp vanwege de rust en ruimte die het biedt.

Kerkwerve is een dorp in de Zeeuwse gemeente Schouwen-Duiveland. Het had per januari 2021 990 inwoners. Kerkwerve vormde tot 1961 een eigen gemeente en maakte daarna tot 1997 deel uit van de gemeente Middenschouwen.

Vermoedelijk ontstaan omstreeks 1200

Kerkwerve is vermoedelijk ontstaan omstreeks 1200 bij de bedijking van Schouwen. De kerk ligt op een terp-achtige verhoging, ook wel werf of werve genoemd, vandaar de naam. De huidige kerk is gebouwd in 1900 als vervanging van de in 1899 gesloopte kerk, gewijd aan Pancratius.

In 1813 werden de gemeenten Rengerskerke en Nieuwerkerke bij Kerkwerve gevoegd.

Huis te Werve, een vierkante donjon met enkele aanbouwsels dat oostelijk van de kerk lag, is in het begin van de achttiende eeuw verdwenen. De laatst overgebleven Schouwse stolp, die bij Kerkwerve lag, is in 1956 afgebroken in verband met tijdens de watersnood van 1953 opgelopen schade. In de buurtschap Moriaanshoofd bij Kerkwerve staat de korenmolen De Zwaan.

Het wapen van Kerkwerve bestaat uit drie horizontale banen van sinopel (groen), goud en keel (rood). In deze vorm kwam het wapen voor in de zeventiende eeuw en werd op 31 juli 1817 als gemeentewapen bevestigd. Op 5 december 1950 werd een nieuw wapen bevestigd, waarbij in de heraldische linkerhelft de wapens van de voormalige gemeenten Rengerskerke en Nieuwerkerke waren opgenomen en het schild werd gedekt door een driebladige gouden kroon.

Statistische gegevens

In 1840 had de gemeente Kerkwerve 86 huizen met 502 inwoners, verdeeld in dorp Kerkwerve 40/233 (= huizen/inwoners, waarvan in de kom 18 huizen met ruim 100 inwoners) en de buurtschappen Nieuwerkerke
26/140, Rengerskerke (ook wel Rengerskerk) 13/82, Zuidland 6/39 en Moriaanshoofd 1/8.